دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکیتنگ ( Digital Marketing )یا همان بازاریابی دیجیتال  به معنای جذب مشتری از طریق رسانه های دیجیتالی همچون گوگل، فیس بوک، یوتیوب، ایمیل، تلفن همراه و… است. به این ترتیب افزون بر کسب مشتری قادر به برقراری ارتباطی موثر و مستمر با آنها خواهید شد. توجه داشته باشید دیگر دوره تبلیغات در مجلات زرد، روزنامه ها، تبلیغات رادیویی، استفاده از کارت ویزیت و… به سر آمده است.

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال را می توان استفاده هوشمندانه از ابزارهای موجود در فضای دیجیتال دانست. این استفاده به منظور دستیابی به اهداف بازاریابی یک کسب و کار انجام می گیرد. با این حساب یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ در وهله اول باید بر علم بازاریابی مسلط باشد؛ یعنی  راه و رسم تاثیرگذاری بر افراد مختلف را بداند. در گام بعدی نوبت به استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می رسد.

با این اوصاف دیجیتال مارکتینگ یا به طور کلی هر نوع بازاریابی را می توان علم و حتی هنر کشف یک ارزش، خلق و ارائه آن دانست. توجه داشته باشید اقدامات انجام شده در دیجیتال مارکتینگ با هدف تامین نیازهای یک بازار هدف انجام می گیرد. به اضافه این که در این راستا سودآوری و درآمد زایی نیز رخ خواهد داد.

این روزها رشته دیجیتال مارکتینگ در تهران، کرج و سراسر ایران محبوبیت بسیاری دارد. به تبع آن نیز شاهد افزایش تعداد شرکت دیجیتال مارکتینگ بوده ایم. از همین رو تیم دیجیتال مارکتینگ برتر در این مطلب به بیان همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ پرداخته است.

به این ترتیب اموزش دیجیتال مارکتینگ به صورت جامع و کاملاً اصولی در اختیارتان قرار خواهد گرفت. با این حساب از یک سو آموزش دیجیتال مارکتینگ رایگان را دریافت می نمایید. از سوی دیگر با مفاهیمی همچون انواع دیجیتال مارکتینگ، سایت دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت دیجیتال مارکتینگ در کرج، تهران و غیره آشنا خواهید شد.

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

اهمیت دیجیتال مارکتینگ

در بیان اهمیت دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک شیوه بازاریابی اینترنتی باید بگوییم با بکارگیری بازاریابی دیجیتالی به مخاطبین بیشتری دسترسی خواهید یافت. در حالی که در روش های سنتی بازاریابی چنین مزیتی وجود ندارد. به اضافه این که براحتی می توانید مشتریان احتمالی و بالقوه را مورد هدف قرار دهید. همچنین فرصت خوبی برای آنالیز رفتارهای آنها با استفاده از ابزارهای مختلف در اختیار خواهید داشت.

مهم تر از همه این که دیجیتال مارکتینگ در غالب اوقات ارزانتر و به صرفه تر از تبلیغات سنتی می باشد. ضمن این که به صورت روزانه قادر به اندازه گیری میزان موفقیت خود و ایجاد تغییرات در استراتژی بازاریابی تان خواهید شد.

انواع دیجیتال مارکتینگ

احتمالاً خودتان نیز متوجه شده اید که یکی از شروط مهم در موفقیت هر کسب و کاری دیجیتالی کردن آن است؛ یعنی صرف نظر از این که یک تجارت آنلاین راه انداخته اید یا فیزیکی حتماً باید فکری برای انتقال آن به دنیای دیجیتالی نمایید. در غیر این صورت کسب و کارتان محکوم به فنا خواهد بود؛ یعنی همان چیزی که به وفور در تجارت های سنتی می بینیم.

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ به شیوه های مختلفی قابل انجام است که مهم ترین انواع دیجیتال مارکتینگ به شرح زیر می باشد:

  • بهینه سازی سایت (SEO)
  • بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
  • بازاریابی شبکه اجتماعی
  • ویدیو مارکتینگ
  • افیلیت مارکتینگ
  • تبلیغات بنری در سایت های پر بازدید
  • ایمیل مارکتینگ
  • SMS مارکتینگ
  • وایرال مارکتینگ
  • ریپورتاژ یا رپورتاژ آگهی
  • بازاریابی محتوا
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • بازاریابی وابسته
  • بازاریابی درون گرا
  • محتوا حمایت شده یا دارای اسپانسر
  • روابط عمومی آنلاین
  • تبلیغات بومی
  • اتوماسیون بازاریابی
  • پرداخت به ازای کلیک PPC

در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین انواع دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت.

بهینه سازی موتورهای جستجو SEO

همانطور که گفته شد سئو کردن سایت یکی از انواع دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود. در خصوص سئو باید بگوییم منظور از آن بهینه سازی یک سایت و افزایش کیفیت و همچنین بهبود عملکرد آن است. کلیه اقدامات گفته شده تنها زمانی اثربخش خواهد بود که مطابق با معیارهای موتورهای جستجو انجام بگیرد.

در حقیقت هدف اصلی از سئو کردن یک سایت را می توان دستیابی آن به بالاترین رتبه در نتایج جستجوی گوگل دانست. هرچه رتبه یک وب سایت بالاتر باشد طبیعتاً شاهد افزایش رونق و سودآوری آن کسب و کار اینترنتی خواهید بود. به دنبال آن نیز افزایش درآمد، افزایش مشتری و فروش از راه می رسد.

توجه داشته باشید بهینه سازی وب سایت یک امر تخصصی و حرفه ای است که باید توسط متخصصین و کارشناسان سئو انجام بگیرد. در غیر این صورت کوچک ترین اشتباهی ممکن است موجب افت رتبه سایت شده و تاثیرات بدی بر آن کسب و کار بگذارد.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا را به عنوان یکی از انواع دیجیتال مارکتینگ معرفی کردیم. به منظور آشنایی با ساز و کار این نوع بازاریابی ابتدا باید تعریفی از محتوا داشته باشیم. به هر نوع اطلاعات مفید و قابل فهم برای مردم محتوا گفته می شود. چنانچه با ارائه محتوای موثر و با ارزش گره ای از کار مخاطبانتان باز کنید و موجب علاقه مندی آنها به کالا یا خدمات خود شوید؛ اینگونه توانسته اید از طریق تولید و انتشار محتوا به بازاریابی بپردازید.

توجه داشته باشید بازاریابی محتوا یا Content Marketing در عمل فرآیندی طولانی و نظام مند است. کسب مهارت و تجربه کافی در این نوع بازاریابی به صرف زمان و انرژی زیادی نیاز دارد.

ویدیو مارکتینگ

محتوای ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ یکی از شیوه های پر استفاده در دیجیتال مارکتینگ است. بگذارید این طور بگوییم ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی در حقیقت یکی از زیر مجموعه های بازاریابی آنلاین محسوب می شود. در این شیوه بازاریابی فیلم و ویدیو را به عنوان ابزارهای تبلیغاتی بکار می گیرند. در واقع یک بازاریاب در ویدیو مارکتینگ برای دستیابی به اهداف زیر اقدام به تولید یک فیلم چند دقیقه ای می نماید:

  • معرفی یک کسب و کار به صورت کامل از طریق بیان نقاط قوت و ضعف آن
  • ارائه محتوای ویدیویی آموزشی
  • معرفی چگونگی بکارگیری خدمات یا ابزاری خاص
  • معرفی یک محصول و نحوه استفاده از آن و…

مزایای استفاده از ویدیو مارکتینگ

تا به اینجا متوجه شدید که هر یک از انواع دیجیتال مارکتینگ مزایا و برتری های خاص خودش را دارد. اکنون نوبت به بررسی مزایا و نقاط قوت بازاریابی ویدیویی می رسد. برخی از مزایای قابل توجه ویدیو مارکتینگ به شرح زیر است:

  • امکان ارائه توضیحات مختصر اما مفید و بدون ابهام
  • قابلیت جلب توجه کاربران
  • افزایش تعداد بازدیدکنندگان وب سایت
  • پایین آمدن احتمال کپی برداری از محتوای تولید شده توسط سایت های رقیب و مشابه
  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی بدون پرداخت هزینه و صرفاً از طریق انتشار ویدیو
  • امکان آشنایی کامل مشتریان با محصولات یا خدمات ارائه شده
  • بیشتر بودن تاثیرگذاری محتوای ویدیویی نسبت به سایر فرمت های محتوایی
  • افزایش میزان اعتبار شرکت به واسطه تولید محتوای حرفه ای

معایب بازاریابی ویدیویی

از همه مزایا و برتری های ویدیو مارکتینگ که بگذریم این شیوه بازاریابی یک سری عیب و ایرادها نیز دارد. از جمله ایرادات بازاریابی ویدیویی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با توجه به این که محتواهای ویدیویی یکبار تولید می شوند و پس از انتشار امکان تغییر در آنها وجود ندارد؛ در نتیجه در تولید این نوع محتوا باید دقت بیشتری به خرج دهید.
  • تولید محتوای ویدیویی و بارگذاری آن در وب سایت ها معمولاً هزینه زیادی را به همراه دارد.
  • تولید محتوای ویدیویی به دانش تخصصی و بکار گیری تکنیک هایی خاص نیاز دارد.
  • ساخت و تولید ویدیو در مقایسه با محتوای نوشتاری نیازمند صرف زمان و انرژی بیشتری می باشد.
  • در تهیه محتوای ویدیویی به لوازم فیلمبرداری پیشرفته ای احتیاج خواهید داشت.
  • نیاز به استفاده از صدایی گوشنواز جهت تشریح و توضیح فیلم
  • عدم تمایل بسیاری از کاربران به دانلود ویدیوها به دلیل بالا بودن حجم آنها و پایین بودن سرعت اینترنت

تبلیغات بومی

در معرفی تبلیغات بومی می توان آن را نوعی محتوای متنی، ویدویی یا اینفوگرافیک دانست که از نظر سبک و لحن با تحریریه سایت یا نشریه تطابق دارد. در واقع تبلیغات بومی یا همان Native با عملکرد و شکل محیط هماهنگ می گردد در حالی که در تبلیغات سنتی شاهد جداسازی متن تبلیغ از فضای اطراف آن خواهید بود. این جداسازی به کمک انواع قالب ها و کادرها انجام گرفته و هدف از آن جلب توجه بازدیدکنندگان است.

از اینها گذشته در تبلیغات بومی نهایت تلاش بکار گرفته می شود تا تعامل و ارتباط بیشتری با مشتریان برقرار گردد. اینگونه کاربر دیگر احساس نمی کند که به چرخه ای از بازاریابی شرکت ها وارد شده است؛ یا به طور مداوم با حجم زیادی از تبلیغات بمب باران می شود!

چنانچه در میان انواع دیجیتال مارکتینگ به تبلیغات بومی علاقه مند شده و آن را مناسب یافته اید؛ بد نیست نگاهی به آمار این تبلیغات بیندازید:

  • به طور تقریبی نیمی از مصرف کنندگان هیچ شناختی نسبت به تبلیغات نیتیو یا بومی ندارند.
  • در میان کاربران آشنا با این نوع تبلیغ در حدود 51 درصد آنها نسبت به تبلیغات بومی دید خوشی ندارند.
  • از هر چهار ناشر سه تای آنها اقدام به درج تبلیغات بومی در سایت خود می نمایند.

مزایا و معایب تبلیغات نیتیو Native

یکی از مهم ترین مزایای تبیغاتی نیتیو یا بومی بهتر دیده شدن یک کسب و کار اینترنتی و افزایش نرخ کلیک بر وب سایت است. مزیت دیگر این شیوه تبلیغاتی در تمیزتر شدن شکل ظاهری واسط کاربری می باشد. اینگونه ظاهر همگن و یکنواخت تری در سایت ایجاد خواهد شد.

از طرفی در این نوع تبلیغات با استفاده از کلماتی هچون Ad و  Sponsoredبه مخاطب گفته می شود که محتوای پیش رویش در ازای پرداخت پولی توسط تبلیغ دهنده، برای او به نمایش درآمده است.

از نقاط ضعف و معایب تبلیغات بومی می توان به عدم همخوانی محتوای تبلیغ با استانداردهای بستر عرضه کننده اشاره کرد. ناگفته نماند به طور معمول رسانه های ناشر تا حدودی مراقب هستند تا از بروز چنین مواردی جلوگیری شود. با این حال همیشه ممکن است تصویر برند در ذهن مخاطبان دچار تضعیف یا تخریب گردد.

اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی به عنوان یکی از انواع دیجیتال مارکتینگ، به معنای استفاده از نرم افزارهایی برای اتوماتیک کردن فعالیت های بازاریابی است. توجه داشته باشید اغلب فعالیت های بازاریابی یعنی بازاریابی ایمیلی، پست گذاری در شبکه های اجتماعی، برگزاری کمپین های تبلیغاتی و غیره تکراری هستند. با این حساب بسیاری از دپارتمان های بازاریابی چنین اموری را به کمک نرم افزارهای اتوماتیک انجام می دهند.

به منظور آشنایی بیشتر با اتوماسیون بازاریابی باید بگوییم انواع آن به شرح زیر است:

  • هوش بازاریابی Marketing Intelligence
  • گسترش کسب و کار Business Development
  • اتوماسیون در جریان Workflow Automation

هوش بازاریابی Marketing Intelligence

در این شیوه از اتوماسیون بازاریابی از کدهایی برای ردیابی رفتارهای آنلاین مشتریان استفاده می شود.

گسترش کسب و کار Business Development

تمرکز اصلی این بخش از اتوماسیون بازاریابی بر این است که مشتریان از بالای قیف بازاریابی به کف آن هدایت شده و در واقع اقدام به خرید نمایند.

اتوماسیون در جریان Workflow Automation

در این نوع از اتوماسیون بازاریابی برای انجام فرآیندهای داخلی انواع کسب و کارها به خصوص شرکت های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد؛ یعنی فرآیندهایی همچون موارد زیر:

  • بودجه بندی
  • جدول زمان بندی بازاریابی
  • مدیریت کارهای دیجیتال
  • کلیه اقدامات لازم برای اداره بخش بازاریابی شرکت های بزرگ

برتری های اتوماسیون بازاریابی

همان طور که خودتان نیز متوجه شده اید استفاده از اتوماسیون بازاریابی موجب بهره مندی از مزایای فراوانی خواهد شد. برخی از مزیت های عمده استفاده از اتوماسیون بازاریابی به عنوان یکی از شیوه های دیجیتال مارکتینگ به شرح زیر است:

  • افزایش بهره وری و بازدهی فعالیت های بازاریابی
  • ایجاد تجربه ای شخصی سازی شده برای مشتریان
  • سهولت در انجام امور بازاریابی
  • بیشتر شدن میزان دنبال کنندگان حقیقی برند آن هم با پرداخت هزینه ای مقرون به صرفه به ازای هر نفر
  • بهبودبخشی به رابطه با مخاطبین و حفظ ارتباط با مشتری های فعلی و احتمالی
  • افزایش بازدهی بازاریابی از طریق بالا رفتن میزان فروش
  • بازگشت سرمایه بازاریابی ROI با قدرت و مقدار بیشتر

بازاریابی ایمیلی Email Marketing

بازاریابی ایمیلی یا همان ایمیل مارکتینگ یکی از انواع بازاریابی دیجیتال بوده و به معنای استفاده از ایمیل برای جذب ترافیک و بازدیدکننده می باشد. کارشناسان دیجیتال مارکتینگ این شیوه بازاریابی را جزو بازاریابی های مستقیم به حساب می آورند؛ چرا که در ایمیل مارکتینگ به طور مستقیم از مخاطب تقاضا می شود به بازدید از یک کسب و کار، کالا یا خدمات بپردازد.

اقسام مختلف بازاریابی ایمیلی

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی انواع مختلفی دارد که موثرترین آنها به شرح زیر می باشد:

  • خبرنامه ها یا ایمیل های خبری Email Newsletters
  • ایمیل های اسپانسری یا تبلیغاتی Sponsorship Emails
  • ایمیل های اختصاصی Dedicated Emails

مزایای استفاده از بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ از مزایا و برتری های مهم زیر برخوردار است:

  • هزینه پایین و مقرون به صرفه
  • امکان انتشار و ارسال آسان
  • اثرگذاری سریع و آنی
  • بازگشت سرمایه با نرخی چشمگیر
  • امکان اندازه گیری آسان و بدون دردسر
  • بالا رفتن میزان فروش و درآمد
  • فراهم بودن زمینه برای جذب مخاطبین جدید
  • امکان شخصی سازی
  • وجود درصد زیادی از مخاطبان بین المللی
  • قابلیت هدف گذاری برای پیام های ارسالی

4 اصطلاح رایج و مهم دیجیتال مارکتینگ

در بازاریابی دیجیتال با اصطلاحات و عبارات مختلفی سر و کار خواهید داشت که 4 مورد از مهم ترین و رایج ترین آنها به شرح زیر است:

  • PPC (Pay Per Click)
  • CPC (Cost Per Click)
  • CPA (Cost Per Action)
  • CPM (Cost Per Mille )

PPC یا پرداخت به ازای هر کلیک

Pay Per Click که به اختصار PPC نامیده می شود در واقع نوعی روش پرداخت است. PPC یا پرداخت به ازای هر کلیک را به جرئت می توان جزو محبوب ترین شیوه های تبلیغاتی آنلاین به حساب آورد. بگذارید این طور بگوییم ابتدا تبلیغ کسب و کار شما در وب سایت های مختلف درج شده و سپس به ازای هر کلیکی که کاربران بر تبلیغات شما نمایند باید هزینه ای را بپردازید.

CPC یا هزینه به ازای هر کلیک

در بیان مفهوم CPC  (Cost Per Click) می توان آن را هزینه به ازای هر کلیک دانست. لازم به تذکر است CPC برخلاف PPC بوده و جزو روش های پرداخت محسوب نمی شود. در خصوص کاربرد این روش باید بگوییم که وب سایت های مختلف از آن برای برآورد هزینه هر کلیک روی تبلیغات استفاده می کنند.

CPA هزینه بر اساس عمل

CPA (Cost Per Action) به معنای هزینه بر اساس اکشن یا عمل بوده و همچون CPC راهی برای قیمت گذاری است. در این شیوه افراد تبلیغ دهنده تنها زمانی هزینه تبلیغات را می پردازند که کاربران مطابق ایده آل های آنها عمل کرده باشند.

به عنوان مثال هدف اصلی صاحب یک کسب و کار اینترنتی از درج تبلیغ در سایتی دیگر این است که کاربران به بازدید از ویدیوهای سایتش بپردازند یا این که در آن عضو شوند و… طبیعتاً چنین تبلیغ دهنده ای تنها زمانی ملزم به پرداخت هزینه تبلیغات می شود که کاربران کارهای فوق را انجام داده باشند.

CPM هزینه به ازای هزار نمایش

CPM (Cost Per Mille ) یعنی پرداخت هزینه به ازای هر هزار نمایش! بد نیست بدانید کلمه Mille در زبان لاتین به معنای عدد 1000 می باشد. این روش دیجیتال مارکتینگ در واقع بر پایه ایمپرشن بوده و به ازای هر هزار باری که یک تبلیغ به نمایش در بیاید؛ تبلیغ دهنده باید هزینه ای را به پلتفرم تبلیغ کننده بپردازد. چنانچه در صدد راه اندازی کمپین هایی با هدف آگاهی از برند هستید؛ شک نکنید که CPM انتخاب مناسبی برایتان محسوب خواهد شد.

آموزش دیجیتال مارکتینگ

اگر به دنبال آموزش صفر تا صد دیجیتال مارکتینگ هستید می توانید هم اکنون با دوره های مقدماتی دیجیتال مارکتینگ شروع کنید. در واقع اینگونه از آموزش دیجیتال مارکتینگ رایگان بهره مند خواهید شد. به اضافه این که  براحتی می توانید آموزش صفر تا صد دیجیتال مارکتینگ در کرج، تهران و هر شهر دیگری دریافت نمایید.

در دوره مقدماتی دیجیتال مارکتینگ تهیه شده توسط دیجیتال مارکتینگ برتر موضوعات مهم زیر را خواهید آموخت:

  • مفاهیم و مبانی بازاریابی (تفاوت بازاریابی و فروش، تقسیم بندی بازار و انتخاب بازار هدف، بازاریابی درون گرا و برون گرا)
  • استراتژی (ابزارهای swot ، استراتژی ورود به بازار)
  • فروش (شاخص های کلیدی عملکرد KPI ، قیف فروش، تبدیل)
  • بازاریابی محتوا (مدل های بازاریابی محتوا، شناخت مخاطب، رسانه)
  • استراتژی محتوا (تقویم محتوا، هدف گذاری، پیاده سازی)
  • شبکه های اجتماعی (شبکه های اجتماعی یک کسب و کار، کمپین های شبکه اجتماعی)
  • اینستاگرام (اینستاگرام مارکتینگ، اینفلوئنسر مارکتینگ، تبلیغات در اینستاگرام، تبدیل)
  • لینکدین (تولید محتوا در لینکدین، بازاریابی و استراتژی در لینکدین)
  • برندسازی (مبانی اولیه برند سازی، هویت برند)
  • تیم سازی (بازی های تیمی، مهارت های فردی)
  • خلاقیت (تکنیک های خلاقیت، نوآوران)
  • مقدمات گیمیفیکیشن
  • شرح وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ

با این تفاسیر دیجیتال مارکتینگ برتر را می توان بهترین سایت دیجیتال مارکتینگ دانست. به اضافه این که اگر قصد طراحی سایت دیجیتال مارکتینگ را داشته باشید هم می توانید از خدمات ما استفاده کنید. البته تعداد زیادی از سایت های آموزش دیجیتال مارکتینگ را بستر اینترنت خواهید یافت.

منتها توصیه می کنیم در انتخاب منابع آموزشی خود نهایت دقت را به خرج دهید. به خصوص که بسیاری از این سایت ها غیر رایگان بوده و در صورت غفلت نه تنها زمان با ارزشتان به بیهودگی تلف خواهد شد بلکه پولتان را نیز از دست می دهید!

اشتباهات رایج در دیجیتال مارکتینگ

همان طور که خودتان نیز می دانید با تدوین استراتژی و یک برنامه بازاریابی درست و اصولی رونق قابل توجهی در کسب و کارتان مشاهده خواهید کرد. در غیر این صورت نه تنها تجارت شما دچار رکود می شود بلکه حتی ممکن است منابعتان نیز به هدر برود. از همین رو تصمیم گرفتیم رایج ترین اشتباهاتی را که در دیجیتال مارکتینگ و به طور کلی بازاریابی رخ می دهد خدمتتان معرفی کنیم. به این ترتیب با دوری از انجام چنین کارهایی شانس موفقیت کسب و کار اینترنتی یا حتی حضوری شما بسیار افزایش خواهد یافت.

با این اوصاف پر تکرار ترین اشتباهات دیجیتال مارکتینگ به شرح زیر است:

  • عدم ثبت و ارزیابی نتایج و عملکردها
  • بی توجهی به نظرات و انتقادات مشتریان
  • نداشتن ثبات و انسجام در هویت برند به لحاظ تصویر، لحن و…
  • استفاده از آزمون و خطا به جای تحقیقات کافی و اصولی
  • دادن وعده های پوچ و غیرقابل اجرا به مشتری و از بین بردن اعتماد او
  • عدم توانایی در به تصویر کشیدن وجوه تمایز و ارزش محصول یا خدمات خود
  • متمرکز شدن بر جذب مشتری های جدید و غفلت از حفظ مشتری های قدیمی
  • انتخاب غلط مخاطبان هدف
  • عدم شناخت کافی از مخاطب هدف و نیازهای او

شغل های دیجیتال مارکتینگ

چنانچه علاقه مند به فعالیت در زمینه بازاریابی دیجیتال هستید بد نیست بدانید برخی از پر درآمدترین شغل های دیجیتال مارکتینگ شامل موارد زیر است:

  • مدیر بازاریابی و تبلیغات آنلاین
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • متخصص بازاریابی محتوایی
  • طراحی رابط کاربری UI
  • کپی رایتر یا تبلیغ نویس
  • متخصص سئو

مدیر بازاریابی و تبلیغات آنلاین

مدیریت بازاریابی و تبلیغات آنلاین یکی از شغل های دیجیتال مارکتینگ است. در این رده شغلی برای سودآوری شرکت، افزایش فروش و همچنین جلب رضایت مشتری تلاش می شود. چنانچه این مدیریت به طور صحیح و اصولی انجام شود نتیجه آن بالا رفتن فروش  و اعتبار برند به میزان چشمگیری خواهد بود.

در خصوص وظایف مدیر بازاریابی باید بگوییم که این رده شغلی وظایف زیادی داشته و برخی از آنها به صورت زیر است:

  • انجام فعالیت های تحقیقاتی گسترده
  • طراحی
  • تدارکات
  • تولید
  • بیمه
  • کنترل کیفیت
  • انبارداری
  • آماده سازی برای مصرف
  • تعیین قیمت
  • تعیین عوامل فروش
  • شناسایی مشتری
  • بسته بندی
  • فروش
  • خدمات پس از فروش (توزیع و انتقال کالا به مصرف کنندگان)

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا Social Media Marketing که به اختصار  SMM نیز نامیده می شود؛ به معنای این است که برای دستیابی به اهداف بازاریابی و فروش از شبکه های اجتماعی و تولید محتوا در آنها استفاده کنید. این نوع بازاریابی یکی از شیوه های دیجیتال مارکتینگ بوده  و در آن از پلتفرم های اجتماعی برای دستیابی به موارد زیر بهره گرفته می شود:

  • برقراری رابطه مخاطبان هدف
  • برندینگ (برندسازی)
  • افزایش میزان فروش
  • بالا رفتن ترافیک وب سایت

در این شیوه بازاریابی آنچه با آن سر و کار خواهید داشت کارهایی همچون موارد زیر است:

  • تولید و انتشار محتوای مفید
  • گوش سپردن به حرف دنبال کنندگان و تعامل با آنها
  • تحلیل و بررسی نتایج
  • اجرای کمپین های تبلیغاتی

برخی از پرکاربردترین رسانه های قابل استفاده در بازاریابی شبکه های اجتماعی به شرح زیر می باشد:

  • فیسبوک
  • اینستاگرام
  • توییتر
  • لینکدین
  • پینترست
  • یوتیوب
  • اسنپ‌چت

امتیازات استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی

چنانچه در میان انواع دیجیتال مارکتینگ قصد استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی را دارید؛ باید بگوییم که از مزایا و برتری های زیر بهره مند خواهید شد:

  • افزایش ترافیک سایت
  • بهتر شدن نرخ تبدیل
  • بیشتر شدن آگاهی از برند
  • بالا رفتن اعتبار برند
  • بیشتر شدن تعداد مشتریان وفادار
  • ایجاد ارتباطی قوی و طولانی مدت با مخاطبان هدف
  • بهتر شدن رتبه سایت در نتایج جستجو و…

 

متخصص بازاریابی محتوایی

کارشناس یا متخصص بازاریابی محتوایی یکی از مشاغل دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود. یک چنین کارشناسی  در ابتدا باید به فکر چیدمان برنامه ای مستمر و هدفمند باشد. سپس در راستای پیاده سازی برنامه هایش اقدام به تولید و انتشار محتوا نماید.

عملکرد متخصص بازاریابی محتوایی زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که مخاطب پس از مشاهده محتوا درگیر آن شده و زمان بگذارد و به مفهوم ارائه شده در این محتوا بیندیشد. ناگفته نماند تولید چنین محتوای با ارزش، موثر و مرتبطی کار دشواری بوده و نیازمند صرف هزینه و زمان زیادی است.

طراحی رابط کاربری UI

رابط کاربری در حقیقت رابط میان انسان و ماشین است. بگذارید این طور بگوییم کلیه تصاویر، گرافیک، نوشته ها و حتی دکمه هایی موجود در وب سایت ها یا اپلیکیشن ها در واقع همان رابط کاربری UI هستند. طراحی رابط کاربری یکی از شغل های دیجیتال مارکتینگ است که برای انجام آن باید به نرم افزار هایی همچون ایلاستریتور و فتوشاپ مسلط باشید؛ چرا که این برنامه ها کاربرد فراوانی در ویرایش تصاویر و تصویرسازی دارند.

یک طراح رابط کاربری وظیفه دارد شکل دکمه های مختلف، رنگ آنها، نوع فونت نوشته ها، رنگ و شکل آیکون ها، فرم تم کلی و… را تعیین نماید.

کپی رایتر یا تبلیغ نویس

کپی رایتر یا تبلیغ نویسی از دیگر مشاغل دیجیتال مارکتینگ محسوب شده و بی شباهت با کارشناس محتوا نیست. با این تفاوت که یک کارشناس محتوا برای حفظ مشتری باید تسلط خوبی بر مهارت های نویسندگی و سئو Onpage  داشته باشد. در حالی که یک کپی رایتر افزون بر توانایی نویسندگی لازم است تبلیغات، فروش و علم بازاریابی را بداند.

در واقع تبلیغ نویس یا کپی رایتر را می توان نویسنده خلاقی دانست که از شم فروش خوبی برخوردار است. یک چنین فردی براحتی می تواند محتواهایی خلق کند که توجه مخاطب را جلب نموده و او را به فکر فرو می برد. این تاثیرگذاری آنچنان زیاد است که مخاطب به سوی خرید هدایت می شود.

روی هم رفته وظایف مختلفی به کپی رایتر محول می شود که برخی از مهم ترین آنها به شرح زیر است:

  • انتخاب اسم برند
  • ساخت شعار تبلیغاتی
  • ایحاد محتوای مرتبط با کمپین تبلیغاتی و…

متخصص سئو

کارشناس یا متخصص سئو فردی است که آشنایی خوبی به موارد زیر دارد:

  • بازاریابی محتوا Content Marketing
  • تدوین استراتژی سئو و کلمه های کلیدی
  • شناخت ابتدایی از زبان نشانه گذاری html
  • توانایی متوسط در کپی رایتنیگ
  • قابلیت درک ارتباط بین محتوا جهت لینک سازی داخلی
  • سئو تکنیکال
  • الگوریتم های گوگل
  • توانایی کار با ابزارهای سئو مانند کنسول، آنالیتیکس و…

چنین کارشناسی باید بتواند گزارشی از اقداماتش به کارفرما یا مشتری ارائه کند. به اضافه این که انتظار می رود از قابلیت تدوین دستورالعمل هایی برای مسیر سئو و دستیابی به اهداف آینده برخوردار باشد. در نهایت نیز به مهارت های نوشتاری با سطح بالایی نیاز خواهد داشت.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

با بکارگیری دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال از مزایای قابل توجهی برخوردار خواهید شد. برخی از مهم ترین مزیت های عمده بازاریابی دیجیتال به شرح زیر است:

  • امکان هدف قرار دادن مشتریانی که احتمال دارد به خرید محصول یا خدماتتان بپردازند. توجه داشته باشید در دیجیتال مارکتینگ می توانید به شیوه های متفاوتی به تبلیغ در رسانه های اجتماعی بپردازید. به این صورت که تبلیغ شما برای مخاطبان خاص و بر اساس متغیرهایی همچون سن، جنسیت، مکان، علایق، شبکه ها و رفتارها به نمایش در خواهد آمد.

همچنین با استفاده از استراتژی های PPC یا SEO حتی می توانید تبلیغات        خود را به آن دسته از کاربران ارائه نمایید که به خرید محصول یا خدمات شما تمایل نشان داده اند؛ یا این که کلمه های کلیدی خاصی را جستجو کرده اند که مرتبط با حوزه کاری تان است. از اینها گذشته اینگونه فرصتی منحصر به فرد برای انجام تحقیقات لازم در خصوص شناسایی شخصیت خریداران در اختیار خواهید داشت.

  • از دیگر مزایای دیجیتال مارکتینگ می توان به مقرون به صرفه و ارزانتر بودن آن نسبت به روش های بازاریابی سنتی اشاره کرد. با استفاده از تکنیک های بازاریابی دیجیتال امکان دنبال کردن روزانه کمپین ها را خواهید داشت. چنانچه متوجه شوید که ROI بالایی را نشان نمی دهد می توانید مقدار پول خرج شده در یک کانال خاص را کاهش دهید.
  • مزیت مهم دیگر بازاریابی دیجیتال این است که به کمک آن از بزرگترین رقبایتان پیشی خواهید گرفت. به این منظور تنها کافی است به شناسایی کلمه های کلیدی خاصی بپردازید که با محصول یا خدماتتان مرتبط هستند. سپس این کلمه های کلیدی را در محتواهایی با کیفیت بکار ببرید. اینگونه گام موثر و کمک کننده ای در رتبه بندی این کلمه های کلیدی در موتورهای جستجو برداشته می شود.

توجه داشته باشید موتورهای جستجویی همچون گوگل به بزرگی یک برند اهمیت نمی دهند؛ بلکه اولویت بندی محتواها را بر اساس پاسخگویی آنها به نیاز مخاطبان انجام خواهند داد. ناگفته نماند به کمک رسانه های اجتماعی فرصتی برای استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ و دستیابی به مخاطبان جدید در اختیار خواهید داشت.

  • قابل اندازه گیری بودن دیجیتال مارکتینگ از دیگر برتری های این روش بازاریابی محسوب می شود. اینگونه دیدی جامع و کامل از کلیه معیارهایی بدست خواهید آورد که برای کسب و کارتان مهم است؛ یعنی مواردی همچون برداشت ها، اشتراک گذاری ها، بازدیدها، کلیک ها و همین طور زمان روی صفحه. به جرئت می توان این مورد را جزو بزرگ ترین مزایای بازاریابی دیجیتال به حساب آورد.

فاکتورهای قابل اندازه گیری در دیجیتال مارکتینگ

کمی قبل از قابل اندازه گیری بودن بازاریابی دیجیتال به عنوان یک مزیت مهم نام بردیم. در واقع به کمک دیجیتال مارکتینگ قادر به اندازه گیری میزان بازگشت سرمایه خود خواهید شد. اکنون قصد داریم برخی از مهم ترین فاکتورهای قابل اندازه گیری در دیجیتال مارکتینگ را خدمتتان معرفی کنیم. این موارد به شرح زیر می باشد:

  • ترافیک وب سایت
  • نحوه عملکرد محتوا
  • مدلسازی اسناد

اندازه گیری ترافیک وب سایت در دیجیتال مارکتینگ

در بازاریابی دیجیتال با اندازه گیری ترافیک وب سایت براحتی و به طور دقیق از تعداد افرادی که به بازدید از صفحه اصلی سایتتان پرداخته اند، مطلع خواهید شد. کافی است از نرم افزار تجزیه و تحلیل دیجیتال موجود در پلتفرم های بازاریابی برای مشاهده این موضوع کمک بگیرید.

از میان سایر داده های تجزیه و تحلیل دیجیتال نیز متوجه می شوید که چه تعداد صفحه مورد بازدید قرار گرفته است. به اضافه این که خواهید دانست بازدیدکنندگان از چه دستگاهی استفاده کرده اند و از کجا به سایت شما هدایت شده اند.

توجه داشته باشید در بازاریابی آفلاین و پیش از خرید یا تعامل خریداران با فروشنده ها به سختی می توان چگونگی تعامل آنها با یک برند را تشخیص داد. در حالی که با استفاده از دیجیتال مارکتینگ امکان شناسایی الگوها و روندهای رفتاری افراد را حتی پیش از رسیدن به مرحله نهایی (یعنی خرید یک محصول یا خدمات) خواهید داشت.

با در اختیار داشتن چنین دانشی طبیعتاً این فرصت را دارید که تصمیم های هوشمندانه تری در مورد نحوه جذب مردم به وب سایت خود اتخاذ کنید؛ یعنی تصمیماتی که درست در بالای قیف بازاریابی گرفته می شود.

اندازه گیری عملکرد محتوا در بازاریابی دیجیتال

اندازه گیری عملکرد محتوا به این صورت است که قادر به اندازه گیری دقیق تعداد افراد بازدید کننده از صفحه ای که در آن میزبانی شده، خواهید شد. به اضافه این که با استفاده از فرم ها امکان جمع آوری اطلاعات تماس دانلود کنندگان این فرم ها را خواهید داشت.

با این تفاسیر از یک سو می توانید تعداد افراد درگیر شده با محتوایتان را اندازه گیری نموده و از سوی دیگر در هنگام دانلود آنها توسط مردم سرنخ هایی واجد شرایط ایجاد کنید.

مدلسازی اسناد در دیجیتال مارکتینگ

با تدوین یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موثر و ضمن استفاده از ابزارها و فناوری های مناسب این امکان در اختیارتان قرار می گیرد؛ که کلیه فروش خود را به نقطه شروع یعنی تماس دیجیتالی مشتریان با کسب و کارتان ردیابی نمایید. در اصطلاح دیجیتال مارکتینگ به این کار مدلسازی اسناد گفته می شود.

به کمک آن قادر به شناسایی راهکارهایی برای تحقیق و ترغیب افراد به خرید محصولاتتان می شوید. به این ترتیب می توانید تصمیمات صحیح تری در مورد استراتژی بازاریابی خود بگیرید؛ به خصوص در می یابید کدام بخش آن به تمرکز و توجه بیشتری  نیاز دارد.

بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا از دیگر انواع دیجیتال مارکتینگ بوده و منظور از آن ایجاد احساسی خاص در مشتری می باشد. به این صورت که مشتری در هنگام آشنایی با برند و کسب و کارتان این احساس را خواهد داشت که خودش شما را یافته است. به این ترتیب آغاز ارتباط مخاطب با کسب و کارتان به واسطه خواسته و تصمیم خودِ مخاطب انجام می گیرد.

بازاریابی درونگرا را می توان نوعی بازاریابی ربایشی دانست که در واقع یک استراتژی کامل برای جذب lead و تبدیل مشتری محسوب می شود. در این استراتژی  اطلاعات مرتبط و مفیدی به مردم ارائه شده و از این طریق قادر به جذب مشتریان بالقوه و علاقه مند به حوزی کاری خود خواهید شد.

مراحل و استراتژی های بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا در چهار مرحله و با پیاده سازی چهار استراتژی انجام می گیرد. در هر یک از این مراحل باید یکی از ارزش ها و وجوه تمایز محصول یا خدمات خود را با مشتری در میان بگذارید. به کمک این استراتژی ها می توانید مخاطبان هدف خود را به طور موثرتری بازاریابی نمایید.

مراحل بازاریابی درونگرا به شرح زیر است:

  • جذب مشتری های احتمالی
  • تبدیل آنها به خریداران واقعی
  • نهایی کردن خرید
  • ایجاد احساس شادمانی در مشتری

به این ترتیب در بازاریابی درونگرا با استفاده از اقداماتی همچون برگزاری رویدادها، استقبال از انتقادات، تولید محتوای هوشمند و… به جذب مخاطبین و کاربران غریبه خواهید پرداخت. سپس این بازدیدکنندگان از طریق ایمیل مارکتینگ و غیره تبدیل می شوند.

در ادامه با استفاده از سرنخ های فروش به مشتری های نهایی تبدیل می گردند. در آخر نیز نوبت به ایجاد رضایت در مشتری و جلب خشنودی آنها می رسد. اینگونه مشتریان وفادار و رضایتمندی خواهید داشت که به طور خودجوش به معرفی کسب و کار شما به دیگران می پردازند.

استراتژی جذب در بازاریابی درونگرا

آن دسته از استراتژی های بازاریابی درونگرا که موجب جذب مخاطبان و تبدیل آنها به خریدار می شود را به عنوان استراتژی جذب می شناسیم. بد نیست بدانید استراتژی جذب در واقع بر پایه تولید و توسعه انواع مختلفی از محتوا استوار می باشد. با این حساب در بکارگیری این استراتژی و به منظور جذب مردم لازم است با تولید و انتشار انواع محتوای متنی، تصویری، ویدیویی و غیره شروع کنید.

روی هم رفته می توان گفت مرحله جذب با انجام اقدامات زیر همراه است:

  • تبلیغات
  • انتشار ویدیو
  • وبلاگ نویسی
  • فعالیت مستمر در رسانه های اجتماعی
  • بکارگیری استراتژی محتوایی

استراتژی تعامل در بازاریابی درونگرا

با استفاده از استراتژی های درونگرا در افزایش تعامل و مشارکت مخاطبان در واقع باید مطمئن شوید که از یک سو با کاربران ارتباط و تعامل برقرار کرده اید؛ از سوی دیگر نیز به معامله با لیدها یا همان سرنخ و مشتریانی پرداخته اید که علاقه مند به ایجاد رابطه ای طولانی مدت با کسب و کار شما هستند.

با این اوصاف استفاده از این استراتژی تعاملی به معنای ارائه اطلاعاتی در مورد ارزش ایجاد شده برای مخاطب توسط کسب و کارتان است. آنچه در استراتژی تعامل رخ می دهد به شرح زیر است:

  • جریان های سرنخ
  • بازاریابی ایمیلی
  • مدیریت لید
  • رباتهای تعامل کننده
  • اتوماسیون بازاریابی

استراتژی هایی برای جلب رضایت کاربران

در بازاریابی درونگرا بکارگیری استراتژی های مبتنی بر جلب رضایت و خشنودی کاربران  از آن دست اقداماتی است که موارد زیر را تضمین می کند:

  • خوشحالی مشتریان بعد از خرید
  • دریافت پشتیبانی خدمات پس از خرید قوی

توجه داشته باشید این استراتژی زمانی می تواند موفقیت آمیز باشد  که در تیم بازاریابی خود افرادی متخصص و مشاور داشته باشید؛ چرا که اینگونه در مواقع لزوم می توانید به راهنمایی تخصصی مشتریان خود بپردازید.

محتوای حمایت شده یا دارای اسپانسر

محتوای حمایت شده یا Sponsored Content به معنای تبلیغ و معرفی یک برند به مشتریان است. این تبلیغ از طریق تولید محتوا توسط یک عنصر سوم انجام گرفته و دارای ویژگی هایی همچون اثربخشی، سرگرم کنندگی و غیرمستقیم بودن می باشد.

این نوع تولید محتوا را به جرئت می توان یکی از نوین ترین روش های بازاریابی به حساب آورد؛ به طوری که به خوبی جای تبلیغات سنتی و آمیخته به بازاریابی ترفیع را گرفته است.

به منظور آشنایی بیشتر با محتواهای حمایت شده یا دارای اسپانسر باید بگوییم که این محتواها دارای ویژگی های زیر هستند:

  • کیفیت مشابه با سایر مطالب منتشر شده در رسانه مبدا از نظر تیتر، پیام، جنس قلم، لحن محتوا و…
  • اعلام صریح حمایت شده بودن این محتوا توسط توزیع کننده یا رسانه ای که به حمایت از محتوا پرداخته است. به این صورت که رک و راست به مخاطب گفته می شود این محتوا در ازای دریافت پول منتشر شده و از نظر کیفیت نیز مورد تایید ناشر قرار دارد.
  • مخاطب به هیچ وجه این احساس را نخواهد داشت که با تبلیغات مواجه شده و اصطلاحاً مورد هدف آنها قرار گرفته است.
  • این محتواها صرفاً با هدف حمایت از برند و بهبود جایگاه آن انتشار می یابند.

انواع محتوای حمایت شده یا دارای اسپانسر

اکنون که با مفهوم محتوای حمایت شده به عنوان یکی از انواع دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید؛ قصد داریم اقسام مختلف این محتوا را خدمتتان معرفی کنیم. محتواهای دارای اسپانسر در اقسام مختلف زیر قابل تهیه و تولید هستند:

  • مقالات
  • تصاویر
  • اینفوگرافی ها
  • IGTV اینستاگرام
  • استوری اینستاگرام
  • ویدیو
  • ویدیوی یوتیوب
  • پادکست

مزایای انتشار محتوای حمایت شده

همانطور که ملاحظه نمودید محتواهای دارای اسپانسر در فرمت های گوناگونی قابل تولید هستند. انتشار این نوع محتواها همچنین مزایای فراوانی را به همراه دارد که مهم ترین آنها به صورت زیر است:

  • برندینگ یا برندسازی
  • افزایش ارتباط موثر
  • ایجاد اعتماد و اطمینان
  • افزایش ترافیک
  • بالا رفتن تعداد مشتریان

تاثیر محتوای حمایت شده در برندسازی

در بیان تاثیر محتوای دارای اسپانسر در برندسازی باید بگوییم چنانچه یک محتوای ارزشمند و مفید توسط رسانه ای منتشر شود؛ طبیعی است که مخاطبین به واسطه این محتوا فرصتی برای آشنایی با برند سفارش دهنده آن را داشته باشند.

نقش محتوای دارای اسپانسر در افزایش ارتباط

یکی از مهم ترین مزیت های انتشار محتوای حمایت شده در این است که یک شراکت تجاری میان تبلیغ دهنده و منتشر کننده تبلیغ ایجاد خواهد شد. توجه داشته باشید چنین ارتباطی در آینده اثرات مثبت خود را نشان داده و برای هر دو برند سودآوری بسیاری به همراه خواهد داشت. به اضافه این که اینگونه اتصالی میان مخاطبین دو برند انجام می گیرد و در نتیجه آن شاهد گسترش جامعه هدف خواهید بود.

ایجاد اعتماد و اطمینان

اعتمادسازی یکی از مهم ترین ارکان پیشرفت و موفقیت در دنیای کسب و کارها است. این موضوع به خصوص در تجارت های آنلاین و غیرحضوری خودش را نشان می دهد. انتشار محتوای حمایت شده با توجه به این که اطلاعات مفیدی را به مخاطبان انتقال می دهد؛ یک شیوه بسیار عالی برای ایجاد احساس اعتماد و اطمینان در آنها است. به طوری که با قوت قلب به خرید کالا یا خدمات شما خواهند پرداخت.

افزایش ترافیک

چنانچه یک رسانه اقدام به انتشار محتوای حمایت شده از جانب شما نماید؛ آنچه مشاهده خواهید کرد افزایش ترافیک وب سایتتان است. زیرا مخاطبان بر روی لینک های درج شده در محتوای دارای اسپانسر کلیک کرده و به این ترتیب به سایت شما هدایت خواهند شد. همین موضوع نیز به افزایش ترافیک سایت می انجامد.

بالا رفتن تعداد مشتریان

پس از اعتمادسازی و جلب اطمینان مردم، طبیعی است که اقدام به خرید از برند شما نمایند. ناگفته نماند افزایش تعداد مشتری در رسانه منتشر کننده محتوای حمایت شده نیز رخ خواهد داد.

سخن آخر

دیجیتال مارکیتنگ یا بازاریابی دیجیتال که به عنوان بازاریابی اینترنتی نیز شناخته می شود؛ کاملاً متفاوت با کارهایی همچون ویزیتوری، فروشندگی و… است. روی هم رفته در بازاریابی قرار نیست که مشتری را متقاعد کنید تا به خرید از شما بپردازد.

بلکه با بکارگیری انواع دیجیتال مارکتینگ رابطه ای دو طرفه و موثر بین یک برند و مخاطبان هدف آن ایجاد می گردد. این ارتباط زمانی مثمر ثمر خواهد بود که برای هر دو طرف منفعتی به همراه داشته باشد.

لازم به تذکر است هدف از بکارگیری انواع دیجیتال مارکتینگ یعنی بازاریابی محتوایی، ایمیلی، ویدیویی، سئو کردن سایت، پرداخت به ازای هر کلیک، تبلیغات بومی یا نیتیو و… تلکه کردن مخاطب نیست. بلکه در بازاریابی دیجیتال نهایت تلاش یک کسب و کار بر این است که با ارائه محصولات یا خدمات خود منفعتی را برای مخاطبینش خلق کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *